POLITEKNIK
SULTAN HAJI AHMAD SHAH
DUA6022:
KOMUNIKASI DAN PENYIARAN DALAM ISLAM
E-FOLIO
TAJUK: HIBURAN MELAMPAU
DIKENALPASTI SEBAGAI PUNCA KERUNTUHAN AKHLAK KELUARGA.
NAMA PENSYARAH
: PUAN NUR AINI BINTI NAWAWI
NAMA AHLI KUMPULAN :
·
MUHAMMAD HAKIM BIN
MOHD HAMIDI (02DTM14F1150)
·
MOHAMAD FAKHRUDDIN
SYAFIQ BIN NAWAWI (02DTM14F1132)
·
MUHAMAD SAFFUAN BIN
ABU BAKAR (O2DTM14F1183)
KANDUNGAN Muka
Surat
1.0 Pengenalan 1-2
2.0 Isu
Dan Punca 3-9
2.1 Program
Hiburan 5
2.2 Persembahan
Muzik 6
2.3 Lirik 6-7
2.4 Persembahan
Artis 7-8
2.5 Persembahan Tarian 8-9
3.0 Kesan 10
4.0 Cara
Mengatasi 11-13
5.0 Cara
Memberikan Hiburan Positif Untuk Keluarga 14-15
6.0 Faktor
Yang Mempengaruhi Hedonisme 15-19
6.1 Keseronokan
Itu Sebagai ‘Trend’ 16
6.2 Orang
Tua Dan Kaum Kerabat 16
6.3 Tidak
Mempunyai Aspirasi Dan Perancangan Dalam Hidup 16-17
6.4 Keruntuhan
Institusi Keluarga Dan Kepincangan Rumahtangga 17
6.5 Faktor
Bacaan 17
6.6 Mencari
Ketenangan Di Luar Bersama Rakan-Rakan 18
6.7 Kecuaian
Ibu Bapa 18
6.8 Pengaruh
Tontonan 19
7.0 Kesimpulan
19 –
20
8.0 Rujukan
21
PENGENALAN
Era globalisasi kini mampu melahirkan remaja yang
berakhlak dan bermoral bagi mencerminkan masa hadapan Negara yang maju dan
harmoni. Namun di zaman yang semakin maju dan canggih ini, Kadangkala kita alpa
tentang persekitaran sekeliling yang telah mengalami banyak perubahan ke arah
kemajuan seiring dengan kemajuan di negara-negara maju, seperti di Malaysia,
perubahan - perubahan yang besar ini telah memberi banyak impak positif dari
segi ekonomi, pembangunan, perindustrian, pelaburan, perbankan, pertanian dan
sebagainya. Tetapi bagaimana pula dengan tahap sosial masyarakat negara
terutama remaja di mana mereka inilah yang akan memacu pembangunan negara pada
masa akan datang.
Akhlak merupakan representasi dari pemikiran seseorang
yang nampak dari luar, dan dalam perspektif Islam, akhlak merupakan bagian dari
syariat Islam. Dalam syariat Islam akhlak tidak menjadi bagian khusus yang
terpisah dengan manusia dan sering dijadikan parameter baik buruknya seseorang
dilihat dari sudut pandang manusia. Akhlak bersifat relative dalam hal
penilaian walaupun hanya disandingkan dari dua sisi yaitu baik dan buruk. Dalam
kehidupan sehari-hari, manusia dihadapkan pada tiga hubungan yang
mengharuskannya untuk berbuat sesuatu. Yaitu hubungan manusia dengan Allah SWT
(Ibadah), hubungan manusia dengan sesama manusia (muamalah dan uqubat) dan
hubungan manusia dengan dirinya sendiri ( akhlak, makanan, minuman, pakaian,
dan lain-lain ). Ketiga hubungan tadi dalam bentuk komunikasi yang mengharuskan
kita untuk menentukan sikap yang harus diambil sesuai dengan pemikirannya.
Dalam membangun sebuah masyarakat juga, akhlak sering dijadikan sebagai fokus
utama untuk merekonstruksi sebuah masyarakat. Hal ini tentu saja sangat keliru
mengingat akhlak adalah dasar bagi pembentukan individu dan sering dikaitkan
dengan masalah hiburan dalam membentuk akhlak.
Kebelakangan ini terlalu banyak diperkatakan isu yang
berkaitan dengan masalah sosial yang melibatkan remaja. Perlakuan sosial yang
negatif dalam bentuk devian sosial tidak seharusnya merupakan satu petunjuk ke
atas kelemahan masyarakat untuk membudayakan pembangunan secara positif yang
berteraskan prinsip dan nilai-nilai murni kemanusiaan serta agama.
Justeru kita lihat, keruntuhan akhlak dikalangan remaja
sebagai tunggak masa hadapan Negara kini semakin meningkat.Gelaja sosial
semakin berleluasa, keselamatan benda awam terjejas, kesejahteraan ummat juga
tidak terkawal.Secara terperincinya, pelbagai faktor yang menyebabkan
kekurangan moral dan keruntuhan akhlak dikalangan remaja, salah satunya adalah
disebabkan “hiburan yang melampau”. Hal ini boleh digambarkan dengan pelbagai
adegan yang berlaku pada masyarakat kita hari ini.
ISU
DAN PUNCA
Hedonisme ialah pegangan atau pandangan hidup
yang mementingkan keseronokan atau kesenangan hidup.Sedar atau pun tidak,
secara sengaja atau pun kebetulan, budaya hedonisme ini telah mula menular
masuk sekian lama dalam kehidupan masyarakat Islam diMalaysia terutamanya
dikalangan muda mudi.
Golongan hedonisme
mengambil kira bagaimana tindakannya boleh memberi kesan terhadap keseronokkan dan
kegembiraan dalam kehidupan samaada pada masa kini atau akan datang. Oleh itu,
tugas mereka yang utama adalah meningkatkan kadar pengalaman yang menyeronokkan
dan mengurangkan kadar ketidakselesaan seperti kesakitan, kesedihan dan
kekecewaan.
Pada dasarnya, Islam mengharuskan hiburan kerana hiburan
menjadi sebahagian daripada fitrah kehidupan manusia. Hal ini berdasarkan
kepada hadis rasulullah SAW yang diriwayatkan daripada aisyah R.A. yang
bermaksud:
“Sesungguhnya abu bakar masuk kepadaku, sedang di
sampingku ada dua gadis hamba daripada orng ansar sedang menyanyi dengan
nyanyian yang dinyanyikan oleh orang ansar pada hari peperangan bu’ath. Aku
berkata, kedua-dua orang ini bukanlah penyanyi. Abu bakar berkata, adakah di
rumah nabi ini terdapat serunai syaitan? Sedangkan pada hari ini adalah hari
raya aidifitri. Rasulullah bersabda, wahai abu bakar, sesungguhnya setiap kamu
ada hari rayanya dan ini adalah hari raya kita”.
(Ibnu
majah)
Salah satu faktor
penting yang menyumbang kepada berlakunya fenomena ini ialah realiti mediamassa
samaada media cetak atau media elektronik yang memberikan peruntukan yang sangat
banyak kepada aspek hiburan. Berdasarkan hadis tersebut, jelaslah bahawa
hiburan yang menghiburkan jiwa serta menenangkan hati diharuskan oleh Islam.
Hal ini dinyatakan oleh al-syeikh yusuf al-qardhawi bahawa antara hiburan yang
dapat menghibur jiwa, menenangkan hati serta menyedapkan telinga ialah
nyanyian. Hiburan nyanyian ini diharuskan oleh Islam dengan syarat ia tidak
dicampuri kata-kata kotor, keji atau yang boleh merangsang kepada perbuatan
dosa (jabatan kemajuan islam Malaysia).
Oleh itu,
beberapa garis panduan tentang hiburan telah dikeluarkan seperti yang berikut:
1.
Program hiburan
• Bermatlamatkan
kebaikan dan kesejahteraan.
• Diadakan di tempat yang bersesuaian supaya
tidak mengganggu ketenteraman
awam dan orang ramai
• Mengambil kira masa yang bersesuaian
dengan sensitiviti masyarakat dan ajaran Islam.
• Tidak
disertai oleh perbuatan-perbuatan haram atau maksiat
• Tidak mengandungi acara yang bersifat
provokasi yang boleh menimbulkan sikap prejudis atau permusuhan.
• Tidak mengandungi unsur-unsur
pemujaan atau pemyembahan yang bertentangan dengan ajaran Islam.
2.
Persembahan muzik
• Tidak
menimbulkan gerak- geri liar.
• Tidak
mendorongkan kepada perbuatan maksiat
• Tidak
melalaikan
3.
Hayati Lirik
• Kalimah
syahadah dalam bahasa Arab hendaklah disempurnakan
• Tidak memngandungi sebutan yang boleh
membangkitkan nafsu syahwat, perkataan lucah, menggambarkan arak dan memberikan
perangsang melakukan dosa
• Tidak
mengandungi unsur-unsur pemujaan kepada makhluk dan peribadi
• Tidak mengandungi ungkapan- ungkapan
yang melanggar adab kesopanan dalam Islam.
• Tidak
mengandungi ungkapan yang melanggar akidah dan syariat Islam
• Tidak mengandungi unsur menghina,
mengaib, mencaci, memfitrah dan seumpamanya
• Tidak
boleh menjadikan tesk al- Quran sebagai lirik.
4.
Persembahan artis
• Berinteraksi dengan penonton secara
sopan dan disertai kata-kata yang boleh membina nilai-nilai kemanusiaan.
• Berpakaian kemas, sopan serta tidak
memakai pakaian yang boleh mendedahkan diri kepada eksploitasi penonton dan tidak
bercanggah dengan kehendak Islam.
• Tidak melakukan gerak-geri dan
perkataan yang boleh menimbulkan perasan yang mendorong kepada maksiat dan
menghina Islam
• Tidak mengucapkan kata-kata yang
menggalakkan perbuatan maksiat atau menghina agama Islam.
5.
Persembahan tarian
• Berpakaian kemas, sopan setra tidak
memakai pakaian yang boleh mendedahkan diri kepada eksploitasi penonton dantidak
bercanggah dengan kehendak Islam.
• Gerak
tari yang yang dipersembahkan tidak menimbulkan fitnah.
• Tidak berlaku percampuran antara
lelaki dan perempuan yang boleh menimbulkan fitnah.
• Tidak
bertujuan pemujaan atau penyembahan.
• Tidak
dipersembahkan dengan Gaya yang memberahikan.
Selain itu, hedonisme terhasil akibat daripada keruntuhan
dan kurangnya keperihatinan dalam institusi kekeluargaan dan kejiranan. Ia
bukan sahaja boleh terjadi dalam keluarga yang berantakan, tetapi juga dalam
keluarga yang berjaya.
Anak-anak muda
merasakan tiada sokongan dan pemahaman dari keluarga terhadap jiwa dan trend
dunia mereka. Jiwa ‘terguris’ mereka memilih cara hidup hedonisme sebagai satu budaya
untuk mengisi kekosongan jiwa melalui pengaruh dan tekanan rakan sebaya (peer
pressure) tanpa mereka sendiri sedari. Akhirnya ada yang sanggup menipu ibu
bapa dengan meminta izin untuk tidur di rumah kawan, sebaliknya pergi berhibur
di tempat-tempat lain.
KESAN
Dalam kajian kami
mencari kesan tiada kesan baik yang kami temui antara kesan yang kurang baik
ialah:
1. Sikap pentingkan kemewahan.
2. Peningkatan kes
jenayah.
3. Keruntuhan
akhlak dalam golongan remaja.
4. Terapan nilai nilai negatif.
5. Menggagalkan usaha remaja menjadi golongan manusia
yang sempurna dari segi intelek, rohani, jasmani dan emosi.
6. Meningkatkan gejala sosial dalam kalangan remaja dan belia.
7. Menyebabkan generasi muda lupa akan matlamat hidup yang
sebenar.
8. Menggagalkan usaha kerajaan untuk melahirkan
masyarakat yang berwawasan dan berilmu pengetahuan.
9. Golongan remaja dan
belia semakin jauh dari pada nilai - nilai keagamaan.
10. Maruah keluarga tergadai.
CARA
MENGATASI
1. Remaja perlu mendekatkan diri dengan didikan agama.
Disamping menerapkan nilai-nilai murni dalam diri dengan bergaul bersama yang
berpengetahuan dan orang yang arif tentang agama.
2. Ibu bapa perlu memainkan peranan yang penting dalam
memberikan perhatian, pendidikan yang serius dan juga mencurahkan kasih sayang
yang cukup terhadap anak-anak mereka.Bak kata pepatah melayu, “Melentur buluh
biarlah dari rebungnya”.
3. Ibu bapa hendaklah sentiasa mengetahui dan mengenal
pasti masalah yang dihadapi oleh anak mereka serta sanggup meluangkan masa
untuk mengatasai masalah tersebut. Selain itu menghabiskan sebahagian daripada
masa seharian bersama anak-anak dengan memberikan keyakinan, keberanian,
mewujudkan sikap positif terhadap masalah, emosi dan keputusan dalam diri
mereka.
4. Mereka juga perlu tingkatkan penghayatan anak-anak
terhadap agama, nilai-nilai murni, motivasi, melatih anak cara bersopan,
prinsip-prinsip akauntabiliti, tepati janji, berketerampilan, menunjukkan
keperibadian yang mulia, amanah, sanggup menerima kelemahan diri serta meneroka
potensi anak. Ibu bapa hendaklah menjadi role model kepada anak.
5, Berkawan dengan kawan yang dapat membantu dalam
pelajaran, mengajak kepada kebaikan dan positif.
6. Berjumpa dengan guru atau orang yang dipercayai untuk
mendapatkan nasihat dan pandangan yang baik.
7. Peranan mediamassa dengan memberi kempen atau rancangan
yang menghidupkan jiwa dan rohani.
8. Pendekatan akademik. Ini boleh dilakukan dengan
menambahkan aktiviti-aktiviti berteraskan akademik dan separa akademik seperti
kegiatan ko-kurikulum di sekolah. Begitu juga dengan perubahan-perubahan
teknik-teknik pengajaran seperti penggunaan komputer, video, bantuan alat
pandang dengar dan teknik pengajaran luar kelas.
9. Penguatkuasaan
Undang-Undang oleh pihak berkuasa seperti polis.Bidang kuasa polis yang sedia
ada perlu digunakan oleh pihak pentadbir sekolah dalam mendisiplinkan
pelajar-pelajar.Pihak pentadbir hendaklah mengambil kesempatan dengan merujuk
masalah pelajar ini kepada pihak polis.
10. Langkah-langkah pencegahan yang bersesuaian hendaklah
diadakan seperti kaunseling di peringkat sekolah. Kaunseling di peringkat
sekolah adalah penting dalam membantu remaja mengatasi masalah mereka. Program
ini akan lebih bermakna sekiranya kaunselor-kaunselor yang berkelayakan dan
berpengalaman dilantik dalam memantapkan pelaksanaan dan keberkesanan kaunseling
tersebut.
11. Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) perlulah memainkan
peranan yang penting.Pertemuan yang lebih kerap antara ibu bapa, penjaga dan
guru perlu diadakan khasnya bagi pelajar-pelajar yang bermasalah.Ibu bapa
seharusnya menerima teguran daripada guru dengan sikap terbuka dan positif.PIBG
jangan lah jadi umpama “kucing tak bergigi, tikus lompat tinggi-tinggi”.
CARA
MEMBERIKAN HIBURAN POSITIF UNTUK KELUARGA
1. Pilihlah hiburan yang mendidik
Di zaman yang terus maju seperti sekarang, makin sulit
mendapatkan hiburan yang mendidik di tayangan di mediamassa, hampir semua
tayangan hanya mengejar rating tanpa mementingkan kualitas dan kuantitas suatu
tayangan. Maka dari itu tugas sebagai orang tua adalah penting untuk memutuskan
untuk memberi pededahan yang tepat bagi mendidik anak.
2. Pilihlah hiburan yang lagi trend
Ini juga merupakan hal yang penting kerana hiburan yang
lagi trend biasanya jenis hiburan yang sedang banyak dinikmati oleh orang –
orang, contoh standup comedy. Akan tetapi kita harus tetap mengawasi keluarga
kita kerana jangan sampai mereka tanpa sengaja melihat sesuatu yang salah dari
hiburan tersebut.
3. Pilihlah hiburan yang memiliki pesan moral
Ini adalah faktor yang sering dilupakan oleh para orang
tua. Hiburan yang memiliki pesan moral juga kini jarang kita jumpai di tayangan
mediamassa, maupun kehidupan sehari – hari. Mungkin kerana hiburan jenis ini
memerlukan pengamatan yang teliti agar faham pesan moral yang dimiliki di dalam
hiburan.
4. Biarkan mereka memilih, tapi Awasi
Mengapa tidak jika ibubapa membiarkan mereka memilih.
Mebiarkan mereka memilih tentunya memberikan mereka kebebasan untuk berkarya
dan mencari inspirasi. Ini juga penting kerana jangan sampai kita terlalu
kekang dalam mendidik mereka sehingga tanpa sadar kita telah membatasi
imajinasi dan inspirasi mereka yang begitu besar.
5. Pilihlah waktu liburan yang tepat
Memilih waktu hiburan yang tepat tentunya bisa melepaskan
semua rasa penat yang sudah dilalui setiap anggota keluarga. Maka ibubapa, dari
itu pintar – pintarlah memilih dalam waktu hiburan yang tepat untuk keluarga.
FAKTOR
YANG MEMPENGARUHI HEDONISME
Gaya hidup hedonisme tentu ada penyebabnya. Ada banyak
faktor ekstrinsik (faktor yang datang dari luar) yang memicu emosi mereka menjadi
hamba hedonism, antara lain:
Keseronokan
itu sebagai ‘trend’
Hedonisme yang semakin hari menjadi nanah dalam jiwa
golongan remaja ini timbul berikutan sikap remaja itu sendiri yang sentiasa
mahukan hiburan dan keseronokan dalam hidup dan menganggap keseronokan itu
sebagai ‘trend’ atau cara hidup remaja pada masa kini. Bagi mereka hidup dalam
usia-muda hanya sekali. Oleh sebab itu, mereka tidak mahu dikongkong oleh
sesiapapun dan mahukan kebebasan sepenuhnya agar segala aktiviti yang tidak
berfaedah dapat mereka lakukan
Orang
tua dan kaum kerabat
Orang tua dan kerabat adalah penyebab utama generasi
mereka menjadi hedonisme. Orang tua lalai untuk mewarisi anak dengan normal dan
gaya hidup timur yang punya spiritual. Orang tua tidak banyak mencampurtangankan
anak tentang hal spiritual. Sebagian orang tua jarang yang ambil pusing apakah
anak sudah melakukan sholat atau belum, apakah lidahnya masih terbata- bata
membaca alif –ba-ta, dan tidak sedih melihat remaja mereka kalau tidak mengerti
dengan nilai puasa.
Tidak
mempunyai aspirasi dan perancangan dalam hidup
Remaja yang berpengang dengan prinsip sebegini tidak
mempunyai aspirasi dan perancangan dalam hidup. Di samping itu, mereka tidak
mengambil berat tentang erti buang masa dan mengisi masa mereka dengan berhibur
sepanjang masa. Selain membuang masa, mereka juga mengikut cara Barat seratus
peratus seperti pakaian, tingkah laku dan kegiatan yang mereka lakukan.
Keruntuhan
institusi keluarga dan kepincangan rumahtangga
Konflik diri yang melanda diri dan jiwa golongan remaja
juga menjadi punca berlakunya hedonisme. Keruntuhan institusi keluarga dan
kepincangan rumahtangga yang berpunca daripada perceraian, poligami dan
sebagainya juga memberi tekanan kepada jiwa remaja. Sekaligus menyebabkan
mereka bertindak mencari ketenangan di luar rumah dengan menghabiskan masa
bergaul dengan rakan-rakan yang memahami perasaan dan masalah mereka. Dengan Cara
itu, mereka dapat melupakan masalah yang mereka hadapi seterusnya lena dibuai keseronokan
bersama kawan-kawan.
Faktor
Bacaan
Faktor bacaan memang dapat mencuci otak mahasiswa untuk
menjadi orang yang memegang prinsip hedonisme. Adalah kebiasaan mahasiswa kalau
pulang kampus pergi dulu ke tempat keramaian, pasar, paling kurang mampir di
kios penjualan majalah dan tabloid. Mereka senang dengan bacaan mengenai trend
atau gaya hidup terbaru dan entertainment sehingga timbul keinginan untuk
mengikuti atau menirunya.
Mencari
ketenangan di luar bersama rakan-rakan
Kehidupan yang terkongkong serta tidak bebas juga memberi
tekanan kepada remaja seterusnya menyebabkan mereka mengambil jalan mudah
dengan melarikan diri dari rumah bagi memenuhi tuntutan jiwa yang banyak
masalah. Remaja yang tidak mempunyai tempat pergantungan yang kukuh juga menjadi
alasan bagi mereka untuk mencari ketenangan di luar bersama rakan-rakan yang
pastinya menjanjikan seribu keseronokan dan kepuasan kepada mereka.
Kecuaian
ibu bapa
Sikap ibu bapa yang kurang memberikan pengawasan kepada
anak-anak juga memberi peluang kepada remaja-remaja ini untuk keluar
berpeleseran dan menghabiskan masa terluang dengan aktiviti yang tidak
bermanfaat. Kebanyakan ibu bapa pada hari ini lebih mengejar kemewahan duniawi
dan kepentingan materialistic semata-mata sehingga mengabaikan kebajikan
anak-anak. Ekoran daripada sikap ibu bapa tersebut, anak-anak pastinya terbiar,
tidak dapat perhatian dan kasih sayang. Malah, lebih teruk lagi terdapat juga
anak-anak merasakan bahawa diri mereka tidak diperlukan lagi. Sehubungan dengan
itu, mereka mencari ketenangan serta keseronokan di luar dan bercampur dengan
rakan-rakan yang mengalami nasib yang sama.
Pengaruh
tontonan
Pengaruh tontonan, tayangan televisi (profil sinetron,
liputan tokoh selebriti dan iklan) juga mengundang mahasiswa untuk mengejar
hedonisme. Isinya banyak mengupas tema tema berpacaran, ciuman, pelukan,
perceraian, pernikahan. ‘Cubalah dan lakukanlah!’ seolah-olah beginilah ajakan
misi mediamassa dan majalah yang tidak banyak mendidik, kecuali hanya banyak
menghibur.
KESIMPULAN
Remaja kita tidak
mementingkan perihal tentang menghormati ibubapa, guru dan golongan yang lebih
tua daripada mereka, tentang belajar, bekerja dan lain-lain lagi. Mereka hanya
mementingkan keseronokan daripada semua itu, mereka merasakan diri mereka
seperti kurang bermakna jika tiada keseronokan dalam hidup dan memilih hiburan
melampau.
Biasanya, remaja adalah mereka yang berada dalam
lingkungan umur belasan tahun. Secara amnya, golongan remaja berumur antara 11
hingga 19 tahun. Jika kita perasan, dalam linkungan umur inilah ramai remaja
kita yang menghadapi pelbagai masalah. Remaja kini bukanlah golongan yang
pandai berdikari seperti remaja zaman dahulu, malahan mereka seperti bayi yang
perlu dijaga seperti menatang minyak yang penuh. Memilih gaya hidup hedonime,
terus terang tidak akan pernah memberikan kepuasan dan kebahagiaan. Ibarat
minum air garam, makin diminum makin haus. Bagi yang belum terlanjur menjadi
penggemar hedonisme maka segeralah
berpatah balik ke jalan yang benar. Bahwa kebahagian hidup ada pada hati yang
bersih, saatnya bagi kita kembali untuk menyuburkan akar-akar spiritual -
kembali ke jalan Ilahi, tumbuhkan jiwa peduli pada sesama- buang jauh-jauh
sikap selfish (mementingkan diri sendiri), dan memiliki kekuatan – kuat otak,
kuat otot, kuat kemampuan berkomunikasi, kuat beribadah, dan kuat mencari rezeki.
Kini negara kita mengalami pelbagai masalah yang
melibatkan golongan remaja, bahkan isu ini sudah menjadi perkara biasa bagi
masyarakat negara kita. Mereka sering berpendapat bahawa masalah atau gejala
sosial dalam golongan remaja adalah normal bagi umur mereka yang sedang
meningkat naik. Rata-rata kita dapat melihat gejala sosial yang berlaku di
seluruh negara adalah dalam kalangan anak muda remaja.Dalam ini ibu bapa perlu
memainkan peranan yang tinggi dalam memdidik anak anak mereka supaya menjadi
jenerasi yang berguna pada masa hadapan.
RUJUKAN
·
Aziz Deraman (2000). Tamadun Melayu dan
Pembinaan Bangsa Malaysia. K. Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
·
Hamka (2006). Falsafah Hidup. Selangor:
Percetakan Rahim Razak Sdn. Bhd.
·
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (2009).Garis
Panduan Hiburan dalam Islam.
·
Mohd. Sood Chik (2010). Pergaulan Bebas dalam
Kalangan Mahasiswa IPT Awam dan Swasta Terengganu dan Penyelesaiannya Menurut
Islam, UKM, Disertasi Ijazah Sarjana Pengajian Islam.
·
Marzuki Sepiaail, Rina Fakhizan Mohd Sukri
dan Alias Mat Saad (2016). Komunikasi dan Penyiaran dalam Islam. Selangor Darul
Ehsan: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
·
http://zaimhilmi/Blogspot.my/2010/05/jangan-suburkan-budaya-hiburan-melampau.htm.
·
www.sinarharian.com.my/mobile/nasional/umat-islam-lalai-dengan-hiburan-melampau-1.32868.
video games of indonesia - videogames.cc - Videodl.cc
BalasPadamyoutube - Video Games of indonesia. Videogames.cc. Play Now. Video games of indonesia. Videogames.cc. Description.. This youtube mp3 is a product
Borgata Hotel Casino & Spa, Atlantic City - Mapyro
BalasPadam› borgata-hotel-casino › borgata-hotel-casino Borgata 광명 출장안마 Hotel Casino & 서울특별 출장마사지 Spa, Atlantic City. Address. 서산 출장안마 97400 성남 출장안마 Atlantic City Boulevard, Suite 논산 출장샵 206. Directions. 87714.